בתחרויות הדאייה הדואים מתחרים ביניהם בביצוע טיסות מרחק תוך שימת דגש על מהירות הטיסה במטרה להיות הדואה המהיר ביותר. בתחרות דאייה ישנם כל המרכיבים המאפיינים טיסת מרחק ועליהם נוספים אלמנטים של אסטרטגיה וטקטיקה בתוך מסגרת של תחרות שיש בה כללים ברורים.
בתחרות דאייה הדואים מקבלים משימה מוגדרת מראש ובה הגדרה של קו התחלה, קו סיום ומספר נקודות ציון קרקעיות בהן הדואה חייב לעבור. מכשירי GPS משמשים להקלטת נתיב הטיסה של הדואה והתוצאות מעובדות על ידי מחשב.
תחרויות דאייה מתקיימות בעולם עוד משנת 1937, אז נערכה אליפות העולם הראשונה בגרמניה. ועדת הדאייה הבינלאומית (IGC) הפועלת במסגרת הפדרציה הבין-לאומית לאוירונאוטיקה (FAI) אחראית לקביעת כללי התחרויות, אישור שיאים, וארגון אליפויות העולם. ב 50 השנים האחרונות מתקיימות אליפויות עולם מדי כשנתיים, כל פעם בארץ אחרת.
במדינות בהן ספורט הדאייה מפותח מתקיימות תחרויות במועדונים, ברמת המחוז וברמה הארצית לדירוג וקביעת סגל הנבחרת לאליפויות העולם. תחרויות הדאייה מחולקות לפי מחלקות המסווגות את סוגי הדאונים לפי מוטת הכנפיים ומשקל ההמראה המירבי.
יצרני הדאונים משקיעים מאמצים רבים בפיתוח דגמים חדישים של דאונים עם ביצועים משופרים על מנת שדאון שייצרו יזכה בתחרות. בתוך כך תחרויות הדאייה משמשות כמנוע העיקרי בהתקדמות הטכנולוגית של הדאייה לאורך השנים.
הדאייה התחרותית בישראל מופעלת במסגרת קלוב התעופה לישראל שהוא ארגון הגג של עמותות הדאייה בארץ. קלוב התעופה לישראל שייך רשום כחבר במסגרת הפדרציה הבין-לאומית לאוירונאוטיקה (FAI) משנת 1951.
מרכז דאיה מגידו מקיים תחרויות דאייה בצפון הארץ פעמיים בשנה, באביב ובסתיו, תוך ניצול מרחבי הטיסה שנפתחים עבורנו בחול המועד פסח ובחגי תשרי. תקופות אלה הן גם העונות המתאימות ביותר לדאייה מבחינת מזג האויר. בנוסף, זוהי העת בה חוצות את הארץ מאות אלפי ציפורים נודדות בדרכם בין אירופה ואפריקה. תחרויות הדאייה הללו חושפות את עולם טיסות המרחק אל הדואים הצעירים ומאפשרות לדואה ליטול חלק בחוויה ספורטיבית אווירית בלתי רגילה.
ברמה הארצית מתקיימת תחרות דאייה של נבחרת ישראל. הנבחרת כוללת דואים ממרכז דאייה מגידו ומרכז דאייה נגב והללו מתחרים בטיסות שנערכות הן בגליל והן בנגב לדירוג חברי הנבחרת והכנתם לתחרויות הבינלאומיות.
