Megiddo Gliding Center
Login   |  Register
חפש
  • דף הבית
    • מהי דאייה
    • טיסת הכרות
    • מידע למצטרף
    • איך להגיע
    • צור קשר
    • תחזית
    • המועדון
      • חולצות המועדון
    • Contact Us
    • הודעות
      • הודעות פעילות
  • הדאונים
  • ספריה
  • גלריה
    • תמונות דף הבית
    • הציפורים
  • דאיית מרחק
    • דאיית מרחק
    • תחרויות
    • קורס דאיית מרחק
  • פורום
    • פורום דאייה
    • פייסבוק
    • בלוגים
  • קישורים
דאון
דף הבית > מהי דאייה
מהי דאייה?
 
דאייה היא טיסה בכלי טייס ללא מנוע המכונה "דאון".
הטיסה בדאון יכולה להיות חוויה רגועה של הרמוניה עם זרמי הטבע השמימיים והיא יכולה להיות הרפתקת אקסטרים ספורטיבית ורוויות אדרנלין. 
הדאונים המודרניים הם כלי טייס מתוחכמים, בחזית ההנדסה האווירונאוטית והנדסת החומרים, ויחד עם זאת הם פשוטים להטסה, אמינים ובטוחים ביותר. הדאונים, כמו הציפורים הנודדות, העופות הדורסים והנשרים, עושים שימוש בזרמי אוויר עולים על מנת לשהות באויר ולהתקדם ממקום למקום.
טייסי הדאונים (הדואים) ישובים בתוך תא טייס סגור עם הגאים ומכשירי טיסה - כמו בכל כלי טייס מודרני (פרט למנוע המיותר). הדאון מאפשר לטייס שליטה מוחלטת בכלי הטייס תוך ישיבה נוחה וזווית ראיה כמעט בלתי מוגבלת לנוף המרהיב שמסביב.
בהתאם לתנאי מזג האוויר, רצון הטייס ומיומנותו, הדאון יכול לשהות באוויר במשך שעות לגמוע מאות ואלפי קילומטרים.
כיצד ממריאים אם אין מנוע?
 
ישנם מספר אמצעים להזניק דאונים לאויר. הנפוץ שבהם הוא מטוס ממונע שגורר את הדאון לגובה. הדאון ניצב על מסלול ההמראה מאחורי המוטס הגורר. כבל גרירה מחובר לזנב המטוס הגורר. כאשר המטוס הגורר מתחיל את ריצת ההמראה הוא גורר מאחוריו את הדאון והשניים ניתקים ממסלול ההמראה ונוסקים יחדיו אל על.
מרגע שהגיע לגובה הרצוי לו, טייס הדאון מתנתק מן הכבל ודואה באוויר בעזרת זרמים עולים בלבד. שיטה נפוצה אחרת היא באמצעות טנדר או כננת המושכים את הדאון על מסלול ההמראה ואל על לשמים. כמו שמעיפים עפיפון. אז, בהגיעו לגובה הרצוי טייס הדאון מתנתק מהכבל ושוב הוא חופשי לדאות. ישנם מקומות בעולם בהם מזניקים דאונים במורד גבעה תלולה באמצעות חבל בנג'י אלסטי, כמו רוגטקה. כשהרוח חזקה דייה הדאון יכול לצבר מהירות מספקת במורד הגבעה ולהתנתק אל שמי העמק שלרגליה.
פעם היו מזניקים דאונים גם באמצעות סוס גורר...

מי יכול לדאות?

 

כמעט כל אחד יכול לדאות, מבני נוער ועד גימלאים. ישנם גם דאונים המותאמים במיוחד לנכים עם מוגבלויות מסוימות. על מנת להטיס את הדאון באופן עצמאי יש ללמוד את הנושא באופן מסודר ולקבל "רישיון טייס פרטי עם הגדר דאון". הדואה המתלמד יכול לעשות את טיסת הסולו הראשונה בגיל 17.

 

  שחק מקבל בעיטה מאבא-מדריך אחרי הסולו הראשון   

דואים בכל גיל

הדאון של ליאונרדו דה-וינצ'י
...הסטוריה...הסטוריה...הסטוריה...

             

האמן לאונרדו דה וינצ'י חי בשנים 1452-1519. לאונרדו כתב מסה על טיסתם של ציפורים, זהו מאמר מדעי ראשון שעסק בתצפיות על נושא טיסה. דה וינצ'י חושף את הכוחות והזרמים שנוצרים על ידי תנועת הכנפיים. הוא מתייחס לשדרה של הכנף ולמומנט שנוצר בתנועה. במאמרו הוא מתייחס באופן מפורט למרכז הכובד, לכוח הגרביטציה ליציבות ולתמרון.

לאונרדו שרטט כמה דגמים של "מכונות מעופפות" (flying machines): כנף דמוית רוטור של הליקופטר, כנף מתנפנפת דמוית כנף ציפור וכנף דמוית כנף עטלף. תוך תצפיות וניסוי וטעייה, למד לאונרדו את הקשיים והאתגרים לעיצוב כלי תעופה שמונע בידי כוחות אנוש, בעקבות כך, הוא הפנה את כישרונו לעיצוב לתכנון דאון המבוסס על עילוי וגרביטציה.

בשרטוט הדאון של דה וינצ'י, הטייס ממוקם באופן שהוא מאזן את עצמו על ידי תנועות החלק התחתון של הגוף. הכנפיים נלקחו מבוססות על כנפיים של עטלפים וציפורים בעלות מוטת כנפיים גדולה. הכנפיים קבועות בחלק הקרוב לגוף הטייס וגמישות ובעלות יכולת תנועה בחלק החיצוני. התנועה של הכנף נעשית על ידי כבל שבקצהו ידית. לאונרדו הגיע לפתרון זה תוך שהתבונן במעוף הציפורים, התבונן במבנה הכנף תוך תנועת הציפור ואבחן שהתנועה בחלק הפנימי הקרוב לגוף, איטית ומוגבלת יחסית לתנועה בחלק החיצוני של כנף הציפור, על ידי כך אפשרו לציפור לרחף וליצור מומנט לתנועה קדימה.

 

לאונרדו כתב על הטיסה המאוישת: " הציפור הגדולה תטוס מעל הרכס.... תמלא את היקום בעצמה ותכתיב לנו את הדרה". מוקדם יותר, היה לדה וינצ'י דגם דאון עם מערכת כנפיים וחגורות שנמתחו לאורך הכנף וסביב גופו של הטייס. יותר מאוחר הוא פישט את המבנה לכנפיים המחוברות ישירות לגוף הטייס.

 


לאונרדו דה וינצ'י: "נוף ממבט הציפור" שנת 1502 ,

תחריט דיו וצבעי מים, ארמון וינזור, אנגליה

 

תעלומה לא פתורה היא השאלה האם הדאון של לאונרדו הצליח באמת לטוס? נדמה שהציור למעלה עם תיאור נוף הארץ ממבט הציפור מהווה אינדיקציה להצלחתו להמריא: למרות יכולתו המקצועית וכישוריו המדהימים של לאונרדו כאמן, כשמתבוננים בציור זה ובאחרים שצייר - קשה להאמין שצוירו מבלי שאכן ראה את הנוף ממעוף הציפור.

 

באחד הספרים המתארים את לאונרדו כתוב : "אכן ליאונרדו טיפס בזרם האוויר החם העולה מעלה, תוך שהוא משחרר את הלחץ באוזניו עד שיכול היה לראות את הפסגה של ההר שהיה כאלף רגל מתחתיו. פני האדמה, ערוצי הנחלים והחלקות המעובדות התרחקו  עד שהפכו לצרורות גיאומטריות מרוחקות."

 

לדגם האחרון ששרטט לאונרדו הייתה מוטת כנפיים באורך 24 מטר!  אף דגם של כלי טיס דמיוני או מציאותי לא תוכנן לגודל כזה. הכנפיים תוכננו כדאון  דו-כנפי, עם חיזוקים במתכונת של שלד עם מתיחות של כבלים כמו במבנה של עפיפונים.

 

מידע נוסף ומחשבות נוספות בנושא באתר: "האם לאונרדו דה וינצ'י באמת טס?" 

 

 

 

 

לתיאורי טיסה מוקדמת יותר מטיסת דה וינצ 'י: 

THE FLYING MONK

FLYERS BEFORE DA VINCI

 

 

 Facebook link
מגידו בפיסבוק
טיסת הכרות
לטופס הזמנת טיסת הכרות
אבירי הרוח

שלום ענסי התלווה לדואה ב"מרכז דאיה מגידו". כתבה ממגזין מושבות, נובמבר 2007. 

מחנה הדאיה הראשון שלי

מאת

עמוס איטם

"...בזינוקי השני נתקעה אבן קטנה מתחת לסקי ולא איפשרה לוורונה לזוז. הכבלים נמתחו יותר ויותר. המדריך, שהחזיק בקצה הכנף, הבין באחור את המתרחש והניע את הכנף קדימה ואחורה ובכך סיבסב את הסקי (והדאון) שהשתחרר מהאבן. במקום לבצע 'חרישה' קפץ הדאון..."

לסיפור המלא 

מרכז דאייה מגידו ע.ר. 580082576, כל הזכויות שמורות © 2009-2010    תנאי שימוש   מנהל האתר
האתר בנוי ובדוק לדפדפנים Internet Explorer 7 ו- FireFox 3
דף הבית   הדאונים   הדרכה   מאמרים   גלריה   מרחק   פורומים   בלוגים   קישורים   English